Odczyt obrazu BMP w trybie Graphics 8
Odczyt obrazu BMP w trybie Graphics 8.
Format BMP zapisuje obraz linia po linii od dołu ekran, więc wczytanie go bezpośrednio do pamięci ekranu Atari też wymagałoby wczytywania linii po linii od dołu ekranu. Dodatkowo to co dla PC jest zerem dla Atari jest jedynką, więc otrzymamy obraz w negatywie – dla ułatwienia obejdziemy to zmieniając po prostu kolory w Atari.
Pierwsza metoda wymaga wstępnego przygotowania obrazu na komputerze np. PC. Możemy do tego zaprząc program PAINT. Otwieramy program i tworzymy obrazek o wielkości 320×192 punkty:
Następnie zapisujemy jako monochromatyczny obraz BMP:
Jeśli mamy już narysowany obrazek to trzeba go odbić w pionie:
Aby załadować tak przygotowany obrazek BMP na Atari należy otworzyć plik do odczytu i pobrać odpowiednio 62 zbędne bajty nagłówka oraz 7680 bajtów danych (320×192).
0 GRAPHICS 24: EKR=DPEEK(88): POKE 710,0
1 OPEN #1,4,0,”D:ZOMBIE.BMP”
2 BGET #1,EKR,62: BGET #1,EKR,7680
3 CLOSE #1: GET K
Druga metoda wczytuje natywny obrazek linia po linii od dołu ekranu:
0 GRAPHICS 24:EKR=DPEEK(88):POKE 710,0
1 OPEN #1,4,0,”D:ZOMBIE.BMP”
2 BGET #1,EKR,62
3 FOR K=EKR+7640 TO EKR STEP -40
4 BGET #1,K,40
5 NEXT K
6 CLOSE #1:GET K
A tutaj ZOMBIE.BMP do pobrania:
Biblioteka:
- Opis formatu BMP w Wikipedii