Kartridż Action! 2023
Opisana wcześniej modyfikacja obrazu kartridża Action! dotyczyła wykorzystania pliku CAR w emulatorach Atari. Dzisiaj pora na zaprogramowanie fizycznego urządzenia. Szczęśliwi posiadacze kartridża JCART w wersji programowalnej produkcji kolegi Jakuba Husaka zapewne wiedzą o możliwości programowania jego zawartości. Czynność taką można wykonać z poziomu Atari.
Zestaw gotowych narzędzi zawierających obrazy popularnych kartridży można pobrać z repozytorium projektu JCART. Wśród nich znajdują się między innymi języki Basic, Assembler, kilka ciekawych gier i narzędzi również 2 wersje programów flashujacych z językiem Action!.
W bibliotece (na dole artykułu) znajduje się plik XEX z narzędziem do programowania JCART-a zawierający Action! 2023. Po krótce: procedura programowania kartridża polega na uruchomieniu programu i wykonaniu czynności programowania inicjowanej klawiszem START.
Przed przystąpieniem do programowania należy umieścić JCART-a w złączu CARTIDGE i uruchomić proces bootowania/uruchomienia pliku XEX, sposób wykonania będzie oczywiście zależeć od posiadanych urządzeń. Dla posiadaczy adaptera SIO2PC wystarczy w programie AspeQT wybrać opcję 'Inicjuj plik wykonywalny Atari’ i wskazać rzeczony plik XEX.
Uwaga dla posiadaczy rozszerzeń typu Ultimate1MB, IDE2.0+ lub podobnych posiadających wbudowany kartridż Sparta Dos X – może być potrzebne chwilowe wyłączenie SDX oraz jeśli zaistnieje taka potrzeba wyłączenie kontrolera HDD.
Po poprawnym uruchomieniu pliku XEX program powinien rozpoznać kartridż:
Proces programowania rozpocznie się po wciśnięciu klawisza START:
Po wykonaniu RESET można już korzystać z nowego Action! 2023:
Z ostatnich informacji autora – obecnie produkowany JCART posiada już pamięć 1MB.